Schoolschaken

Aan het eind van de vorige eeuw werd het schaken op onze school twee decennia lang gedoogd door de onderwijsinspectie. Gelukkig zijn deze fratsen veranderd.

Vele wetenschappelijke onderzoeken hebben inmiddels aangetoond, dat kinderen die regelmatig schaken, tot betere leerprestaties komen. Daarom is het schaken vanaf schooljaar 2019-2020 onder andere een structureel onderdeel geworden van de plusklas.

Elke vrijdagmiddag wordt er door 32 kinderen in vier niveaugroepen van acht leerlingen competitie gespeeld. Als het nieuwe schooljaar begint, leren de kinderen van groep 5 in de klas schaken: de schakers van groep 5 komen dan na de herfstvakantie in de schaakcompetitie. Na elke competitie wordt er gepromoveerd en gedegradeerd, zodat de schakers altijd gelijkwaardige tegenstanders treffen. Uiteraard worden er ook regelmatig instructielessen gegeven. Meester Paul geeft de schaaklessen en begeleidt de kinderen tijdens de competitie.

De kinderen van de plusklas mogen als eerste kiezen om te schaken; het kind dat niet wil schaken, zit dus de hele vrijdagmiddag in het Kenniscentrum. Plusklaskinderen die wél willen schaken, spelen ongeveer één uur in de schaakcompetitie en zitten ongeveer één uur in het Kenniscentrum. De leerkrachten van groep 5, 6, 7 en 8 vullen hun schaakgroep aan tot acht kinderen, omdat er meestal maar drie of vier kinderen per klas in de plusklas zitten.

Het schaken wordt dus niet alleen gezien als verdieping in de plusklas. Ook de overige kinderen hebben er baat bij, omdat ze door het schaken snellere vorderingen maken in de klas. Het allerleukst om te zien is echter het enthousiasme waarmee de kinderen elke vrijdagmiddag achter het schaakbord zitten.

Foto schaken breed 111890195896