Juliana Daltonschool

Plusklas

De Juliana Daltonschool biedt zorg naar onder (zie ‘Remediering’) en naar boven. Binnen de groepen is er voor elke leerling meer dan genoeg uitdaging. Dit komt tijdens het werken met de dag/weektaak naar voren in de vorm van extra (ster)taken en het werken met portfolio. De portfoliomaterialen zijn materialen die doorgaans gebruikt worden voor plusklassen (bijvoorbeeld Topklassers).
 
Een leerling komt in aanmerking voor de plusklas als het (voor een langere periode) over de gehele linie een leervoorsprong heeft van 14 maanden of meer. De screening van de leerlingen wordt minimaal twee keer per jaar zorgvuldig uitgevoerd.
 
Leerlingen die deelnemen aan de plusklas krijgen de leerstof voor taal/lezen en rekenen compact aangeboden. Dit betekent dat de leerling met bepaalde delen van de instructie niet hoeft mee te doen en dat het een aantal opgaven van de verwerking niet hoeft te maken. Hierdoor houden de leerlingen binnen de dag/weektaak tijd over om te werken met verrijkingsmaterialen. Voor deze verrijking maken wij gebruik van Levelwerk. Levelwerk biedt een totaalaanbod van verrijkende activiteiten op het gebied van taal/lezen en rekenen. Daarnaast biedt Levelwerk de mogelijkheid om met zelf gekozen onderwerpen aan de slag te gaan. Doel van deze werkwijze is tweeledig: aansluiten bij de motivatie van de leerling en het oefenen van metacognitieve, maar ook sociaal-emotionele en creatieve vaardigheden.
 
De leerlingen van de plusklas komen één keer per week samen in het kenniscentrum. Het werken met Levelwerk wordt gemonitord en geëvalueerd. De leerlingen leren leerstrategieën ontwikkelen (leren leren) door te werken met Pittige Plustorens en LEGO Mindstorms.


Pittige Plustorens is een compleet lesconcept voor excellentieonderwijs in de basisschool. De pittige projecten bieden extra uitdaging aan meer- en hoogbegaafde leerlingen. Het lesconcept is multi-disciplinair: onderwerpen variëren van taal tot techniek, van kunst tot organisatie. De leerlingen werken met hun hoofd, hart en handen. Het stimuleert de creativiteit, de motivatie en het divergente denken. Tevens wordt de samenwerking, onderzoek en ontwerp, plannen, maken en presenteren gestimuleerd.
LEGO Mindstorms(Robotics Invention Systems) is een intelligent computergestuurd LEGOsteentje dat een Mindstormsrobot tot leven brengt en hem verschillende bewegingen laat uitvoeren. De basis van Mindstorms is een centrale besturingsmodule waarmee zelfgebouwde creaties uitgerust kunnen worden met elektromotoren en sensoren die onder andere tast, licht, rotatie, afstand, geluidsvolume en temperatuur waarnemen. Deze kunnen door middel van de software worden geprogrammeerd met een computer. Zo kunnen de leerlingen op zichzelf werkende LEGO-creaties maken.
 
De leerlingen van de onderbouw (groep 2 en 3) werken voornamelijk met Levelwerk. De leerlingen van de midden-en bovenbouw (groep 4 t/m 8) werken met Levelwerk, Pittige Plustorens en Lego Mindstorms. De leerlingen van de plusklas worden begeleid door juf Marjolein, juf Angélique en juf Christa.

Jongere leerlingen werken met LEGO Education WeDo. Ze leren bouwen en programmeren door middel van probleem oplossende activiteiten. LEGO Education WeDo zorgt voor een uitdagende leeromgeving waarin leerlingen creatief moeten denken, met teamwork en probleem oplossende vaardigheden.


Slideshow invoegen

Juliana Daltonschool

Willem Kalfflaan 3
1401 CL Bussum

tel. 035-6911994
e-mail: julianadaltonschool@proceon.nl

Groepen

School

Juliana Daltonschool

Juliana Daltonschool
Willem Kalfflaan 3
1401 CL Bussum

tel. 035-6911994
e-mail: julianadaltonschool@proceon.nl